Ulat Beluncas dan Kepompong

Kongsi:

Baru-baru ni aku tengah monitor kitar hayat seekor ulat beluncas. Sekarang ni ulat beluncas tu dah jadi kepompong. Masa kecik-kecik dulu kat rumah lama aku memang banyak beluncas. Pernah beberapa kali aku lihat dengan mata sendiri macam mana rama-rama keluar dari kepompongnya. Cuma ulat beluncas yang aku jumpa ni lain sikit, sebab sangat besar. Macam manalah rupa rama-rama yang keluar nanti ya?

Ulat beluncas paling besar pernah aku tengok.

Esok paginya dah jadi kepompong, tapi pokok tempat kepompong ni bergantung patah kena hujan lebat.

*****

Sama-sama kita tunggu, tak sabar pulak nak tunggu beluncas jadi rama-rama :8

Ruang Sembang

  1. says

    setahu saya ulat tue sepesis atlas month..kupu-kupu terbesar di malaysia..dulu kupu nie femous coz sayapnya dua-dua belah macam kepala ular..harap maklum.. :)

    • TarmiziShukri says

      lama dah tak jenguk kepompong tu, sibuk sgt sekarang. Perkembangan kepompong akan diupdate dari semasa ke semasa :)

    • TarmiziShukri says

      baru tengok gambar, tak tengok real lagi, lelaki yg gagah mcm sy ni pun meremang satu badan..hehe..

  2. adiffa says

    bro mcmn edit gambo jd mcm gambo yg tajuk kisah si rama2…kalu guna photoshop cube bagi stepnyer…

Sepatah Dua Kata Boleh?:

CommentLuv badge