Lensa Kamera Termahal Di Dunia

Kongsi:

lensa-mahal

LEICA APO-TELYT-R 1:5.6/1600mm merupakan lensa yang termahal di dunia (setakat ini, tidak termasuk  lensa untuk teleskop Hubble). Dari apa yang aku baca, lens ini ditempah khas oleh seorang putera dari Afrika yang meminta Leica membuat lensa khas untuk baginda. Dalam dunia ni terdapat dua je lens ni, satu yang dimiliki Putera Afrika tadi, satu lagi di kilang Leica di German. Lens ni tersangatla besar, korang tak boleh nak letak lens ni dalam beg macam lens yang lain. Ni ada sedikit gambar mengenai “Lens Termahal di Dunia”. Harganya??

lensa mahal1

lensa mahal2

lensa mahal3

Jangan terkejut beruk, harga lensa ni ialah USD 2,064,489. USD ok, bukan rupiah mahu pun Ringgit Malaysia. So kalau convert duit Malaysia:

USD 2,064,489 x 3.5 =RM 7 225 712 Juta!!


Kalau mati 10 kali pun belum tentu dapat beli..hehe..

Ruang Sembang

  1. stanly says

    hahahaha..aku suka ayat yg hujung tu “kalau mati 10x pun blum tentu dpt beli”..wakakakaka

  2. ustaz jaafar says

    lense ni nk teropong apa mizi??kalo cmni punya bsr..kuman atas kepala kutu pon bleh nmpk :)

Sepatah Dua Kata Boleh?:

CommentLuv badge