Jom Outing 3 di Taman Botani Putrajaya

logo

Atas sambutan hangat Jom Outing yang lepas, saya dan pihak AI Media Network telah bersepakat untuk menganjurkan Jom Outing (siri ke-3) dan kali ini dengan usaha sama Perbadanan Putrajaya. Jom Outing 3 terbuka kepada semua yang meminati fotografi tak kiralah korang pemilik DSLR, kamera kompak, smartphone, Lomo atau Instax. Maklumat mengenai Jom Outing 3 adalah seperti berikut. Lokasi : […]

Panduan dan Tips Beli Flash DSLR

panduan tips membeli flash dslr

Flash, speedlite atau lampu denyar dalam Bahasa Melayu merupakan aksesori yang sangat penting dalam fotografi. Walaupun saya tak berapa gemar menggunakan flash, tapi ada beberapa ketika saya terpaksa guna sebab keadaan cahaya yang tak mengizinkan terutama bila ada ambil gambar perkahwinan. Masa saya beli flash dahulu, agak sukar buat pilihan sebab ada beberapa perkara yang […]

Ekspresi Diri Dengan Selfie

ekspresi diri dengan selfie

Siapa yang sini tak pernah selfie memang dia tipu. Tak kira la selfie sorang atau dengan kawan-kawan, muat naik ke laman sosial atau untuk simpanan sendiri. Bagi saya selfie sama je dengan tengok cermin. Tiap-tiap hari kita tengok cermin sebab semua orang nak tengok muka sendiri. Selfie – a photograph that one has taken of oneself, […]

6 Fungsi Kamera Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

6 fungsi kamera yang mungkin anda tak tahu

Berapa ramai kat sini yang tau setiap fungsi pada kamera masing-masing? Saya yakin ramai yang tak tau 100% lagi. Termasuk saya sendiri masa mula-mula terlibat dalam fotografi. Kita dah terbiasa untuk ambil perhatian pada fungsi yang senang sahaja. Macam beli TV, tak semua butang pada remote kita tau kan? Tapi setiap butang tu bukan saja-saja […]

Ada Apa Dalam Beg Anda?

ada apa dalam beg anda

Ada apa dalam beg saya? Rasanya tahun lepas ada sorang yang PM saya tanya soalan ni. Dan tahun ni bro Azman Ishak dah tag saya, nak tak nak kena buat jugaklah. Siapa yang kenal dan pernah ikut bengkel asas fotografi mungkin tau kot beg yang saya biasa bawak. Kata? Winer? Lowepro? Semua salah + nampak […]